• slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image

Tým Porsche LMP1 stojí před tvrdým bojem o celkové vítězství


Přiložené soubory:



Odpočítávání do startu nejdůležitějšího závodu sezony je téměř u konce. O víkendu 17. až 18. června bude Porsche usilovat o třetí vítězství v legendárním vytrvalostním závodě 24 h Le Mans v řadě. Největším konkurentem je Toyota. Japonský výrobce v Le Mans zatím ještě nezvítězil. V roce 2016 musela Toyota v dramatickém závěru odstoupit jen několik minut před koncem závodu kvůli technické poruše a v roce 2017 nastoupí se třemi vozy proti dvěma vozům Porsche 919 Hybrid ve vrcholné třídě LMP1-H.

 Porsche má mezi jezdci pět celkových vítězů:

Za volantem závodního vozu Porsche 919 Hybrid se startovním číslem 1 se budou střídat Neel Jani (33/CH), André Lotterer (35/DE) a Nick Tandy (32/GB). Tito tři jezdci sdílejí dohromady zkušenosti z 20 startů v Le Mans, v nichž dosáhli pěti celkových vítězství. Jani (8 startů, 1 celkové vítězství) je jediným obhájcem titulu z Le Mans a kralujícím mistrem světa ve vytrvalostních závodech FIA v roce 2017. Od roku 2015 je také držitelem rekordního času na kolo v kvalifikaci v Le Mans. Lotterer (8 startů, 3 celková vítězství) stojí před svým prvním závodem s vozem Porsche po úspěšné kariéře v týmu Audi. Tandy bude v Sarthe závodit ve třídě LMP1 podruhé. V kategorii GT se zúčastnil legendárního vytrvalostního závodu již třikrát a v roce 2015 slavil 17. celkové vítězství značky Porsche jako nováček ve třídě LMP1.

 Tým jezdců druhého vozu – Earl Bamber (26/NZ), Timo Bernhard (36/DE) a Brendon Hartley (27/NZ) – má na svém kontě celkem 17 účastí v Le Mans a dvě celková vítězství. Bamber (2 starty, 1 celkové vítězství) zvítězil v roce 2015 společně s Tandym a stejně jako on byl tehdy nováčkem ve třídě LMP1. V roce 2016 závodil s vozem Porsche v kategorii GT. Nejzkušenějším jezdcem z této trojice je Bernhard, který startoval v Le Mans desetkrát, poprvé v roce 2002 s vozem Porsche v kategorii GT – a při svém debutu vybojoval vítězství ve třídě. Od roku 2010 je jeho jméno vyryté také na trofeji za celkové vítězství. Tehdy byl tovární jezdec Porsche zapůjčen týmu Audi. Hartley (5 startů) sdílel kokpit s Bernhardem od roku 2014 a bezpochyby patří mezi nejhladovější členy celého týmu, protože velké vítězství v Le Mans mu zatím uniká.

 Závod s časem, boj s povětrnostními podmínkami a souboj s Toyotou:

„Le Mans 2017 bude extrémně náročným závodem, možná ještě rychlejším než v roce 2016,“ říká Fritz Enzinger s plným vědomím nadcházejících velkých bojů. Viceprezident, zodpovědný za tým LMP1, potvrzuje: „Nebude to jen duel s Toyotou. Největší výzvou v Le Mans je samotný závod. Nikdy nesmíte ztratit respekt před těmi 5000 kilometry, na jejichž překonání musíte bojovat za světla i ve tmě, za měnících se povětrnostních podmínek a při rychlostech přesahujících 330 km/h při neustálém předjíždění pomalejších konkurentů. Nic není zaručeno, kdykoli se může přihodit cokoli. Šanci získat velkou trofej v Le Mans máte jen na základě dokonalé přípravy před závodem, bezchybné práce a absolvování závodu bez nehod.“

 Šéf týmu Andreas Seidl k tomu dodává: „To, co dělá Le Mans nejnáročnějším závodem na světě, není jen obrovská vzdálenost, kterou je nutné překonat. Po celou akci se musíte udržovat v tempu a plánovat optimální využívání zdrojů. Celá akce trvá dva týdny a během této doby tým 90 mužů úzce spolupracuje v omezeném prostoru a pod velkým tlakem. Společně prožívají úspěchy i nezdary. V sobotu v 15 h přitom musí být každý člen týmu – ať se jedná o mechanika, jezdce, nebo kohokoli jiného z týmu – fyzicky i mentálně připraven na závod. Pak se musí v praxi uplatnit všechno, co jsme se naučili a vyzkoušeli.

Udělali jsme po technické i provozní stránce vše, co bylo v našich silách, abychom byli připraveni na Le Mans. Porsche 919 Hybrid, naše silná sestava jezdců a tým jsou připraveni vydat ze sebe všechno.“

 Porsche 919 Hybrid:

Závodní vůz Porsche 919 Hybrid byl pro mistrovství světa 2017 důkladně přepracován. Nově vyvinuto bylo 60 až 70 procent dílů prototypu pro Le Mans. To se týká zejména oblastí aerodynamiky, podvozku a spalovacího motoru. Poháněcí ústrojí však zůstává v principu stejné. Inovativní hybridní závodní vůz poskytuje nejvyšší celkový výkon cca 662 kW (900 k), jehož zdrojem jsou kompaktní dvoulitrový motor V4, přeplňovaný turbodmychadlem (téměř 368 kW/500 k), a dva různé systémy rekuperace energie – kinetické energie z přední nápravy a energie výfukových plynů. Spalovací motor pohání zadní nápravu, zatímco elektromotor přenáší na přední nápravu výkon více než 294 kW (400 k). Elektrická energie, získávaná rekuperací kinetické energie na přední nápravě a rekuperací energie z výfukové soustavy, se na přechodnou dobu ukládá do kapalinou chlazených lithium-iontových akumulátorů.

 Mistrovství světa:

Čtyřiadvacetihodinový závod je třetím z devíti podniků Mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech 2017. V prvních dvou šestihodinových závodech (v Silverstone a Spa) získal tým Porsche 61 bodů a je na druhém místě průběžného pořadí v hodnocení konstruktérů za Toyotou (69,5 bodu). V žebříčku jezdců jsou Bamber/Bernhard/Hartley (33 bodů) na druhém místě a Jani/Lotterer/Tandy třetí (28 bodů). Vedoucí sestava jezdců v barvách týmu Toyota má 50 bodů.

 Úspěšný příběh:

Značka Porsche dosáhla svého prvního a dlouho očekávaného vítězství v Le Mans v roce 1970. Do roku 1998 k němu přibylo dalších 15 triumfů. Značka Porsche se pak na 15 let stáhla z nejvyšší kategorie motoristického sportu a získala pouze několik vítězství v příslušných třídách. V roce 2011 přijalo vedení společnosti Porsche rozhodnutí vrátit se do třídy prototypů. Nová pravidla mistrovství světa ve vytrvalostních závodech, zaměřená na hospodárnost, nabízela přesně to, co značka Porsche na nejvyšší úrovni motoristického sportu vždy vyhledávala: platformu pro výzkum a vývoj budoucí techniky pro silniční vozy.

 Roky 2012 a 2013 byly zasvěceny přípravám. Ve výzkumném a vývojovém středisku Porsche ve Weissachu nedaleko Stuttgartu vyrostly nové budovy. Fritz Enzinger sestavil tým, který má nyní 260 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců. Zrodil se první závodní vůz Porsche 919 Hybrid – zcela nový vůz, vybavený hybridní technikou, která byla do té doby relativně neznámá. Počáteční období bylo náročné, ale pokrok byl značný.

 V sezoně 2014 debutoval dodnes nejinovativnější závodní vůz na světě. Při své první účasti v Le Mans se 919 Hybrid dostal po 20 hodinách závodu do vedení, avšak o dvě hodiny později musel ze závodu odstoupit kvůli poruše motoru. V roce 2015 nastoupilo Porsche do závodu i se třetím vozem 919 Hybrid pro jezdce Earla Bambera (NZ), Nica Hülkenberga (DE) a Nicka Tandyho (GB) a tato trojice nováčků v kategorii LMP1 získala pro Porsche 17. celkové vítězství v Le Mans – a první od roku 1998. Porsche zopakovalo celkové vítězství v závodě i v minulém roce s jezdci Romainem Dumasem (FR), Neelem Janim (CH) a Marcem Liebem (DE) po mnohahodinové bitvě s Toyotou.

 Program týmu Porsche LMP:

Technická přejímka 60 závodních vozů, rozdělených do čtyř tříd, byla zahájena v neděli před závodem, 11. června, na náměstí Place de la République. Jednalo se o veřejně přístupnou akci v centru města. Zatímco vozy byly podrobovány důkladným prohlídkám, muselo 180 jezdců předložit své doklady. Tým Porsche LMP měl technickou přejímku na programu v neděli od 15:20 h.

 Úterý 13. června:

14:00-14:50  Fotografování týmu Porsche v prostoru startu/cíle

17:00-18:30  Autogramiáda v boxech

 

Středa 14. června:

13:30-14:00  Setkání s týmem pro zástupce médií v zázemí pro hosty a novináře

16:00-20:00  Volný trénink

22:00-24:00  Kvalifikace

 

Čtvrtek 15. června:

16:30-17:00  Setkání s týmem pro zástupce médií v zázemí pro hosty a novináře

19:00-21:00  Kvalifikace

22:00-24:00  Kvalifikace

 

Pátek 16. června:

10:00-18:00  Prohlídka boxů pro diváky

14:00-14:40  Setkání s týmem ve středisku Porsche Experience Center

17:30-19:30  Slavnostní představení jezdců v centru města

 

Sobota 17. června:

9:00-9:45       Zahřívací jízdy

14:22              Zahájení slavnostního startu závodu

15:00              Start závodu

 

Televizní vysílání a živé přenosy na internetu:

 Závod 24 h Le Mans lze sledovat na různých mezinárodních televizních kanálech po celém světě. Podrobné informace o všech jednotlivých zemích naleznete na https://newsroom.lemans.org/24-heures-du-mans-en/ (klikněte na „TV Distribution“ v oddílu ke stažení).

 Webové stránky Porsche www.porsche.com/lemans nabízejí 24hodinový webový speciál s živými přenosy z kamer, umístěných v kokpitech továrních závodních vozů. Živě přenášená videa navíc nabízejí zajímavé telemetrické informace o aktuálním provozním stavu vozu. Webové stránky s fotografiemi a videi ze závodního okruhu v Le Mans budou živě informovat také o průběžném pořadí.

 Facebook: Sobotní start závodu v 15 h bude živě přenášen z kokpitu nejlépe umístěného vozu 919 Hybrid na www.facebook.com/porsche.

 Aplikace: Uživatelé si mohou bezplatně stáhnout oficiální aplikaci WEC App. K dispozici je i rozšířená verze (není bezplatná), která zahrnuje kompletní živý internetový přenos závodu, zajišťovaný autoklubem ACO, a kompletní program i výsledky závodu 24 h Le Mans. Živý internetový přenos bude komentovaný a doplní jej živé rozhovory.

 Zajímavá fakta a údaje:

    • Neel Jani je od roku 2015 držitelem rekordního času na kolo v kvalifikaci na aktuální podobě okruhu (13,629 km). Krátce po 22:00 ve středeční kvalifikaci uvedeného ročníku dosáhl se svým vozem 919 Hybrid času na kolo 3:16.887 min. Průměrná rychlost byla 249,2 km/h.
    • Nejrychlejší kvalifikační kolo všech dob zajel Hans-Joachim Stuck v roce 1985 s vozem Porsche 962 C. Jeho čas byl 3:14.800 min (průměrná rychlost 251,815 km/h). V roce 1990 byly na dlouhou rovinku Mulsanne umístěny šikany. Na okruhu v současné podobě by musel být k překonání Stuckova rekordu nezbytný čas na kolo pod 3:14.843 min.
    • Absolutně nejrychlejší čas na kolo během dosavadních 84. ročníků stanovil Jackie Oliver během testovacího dne v roce 1971. Tehdejší okruh měl délku 13,469 km a Oliver na něm dosáhl s vozem Porsche 917 času 3:13.6 min (průměrná rychlost 250,457 km/h). Ve stejném roce zajel nejrychlejší čas na kolo v závodě výkonem 3:18.4 min (průměrná rychlost 244,387 km/h).

 V roce 2016 dosáhla značka Porsche 15. umístění v první řadě na startu v Le Mans. Neel Jani získal pro Porsche 18. první místo na startu v Le Mans (3:19.733 min) a Timo Bernhard se kvalifikoval na druhém místě (3:20.203 min).

    • Největší vzdálenost v závodě ujeli jezdci Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller v roce 2010 při svém celkovém vítězství v barvách týmu Audi. Celkem to bylo 5410,713 km (397 kol, průměrná rychlost 225,228 km/h).
    • Vítězné Porsche 919 Hybrid překonalo v závodě v roce 2015 vzdálenost 5382,82 km (395 kol, průměrná rychlost 224,2 km/h). V roce 2016 ujelo vítězné Porsche 5233,54 km (384 kol, průměrná rychlost 216,4 km/h).
    • Nejvyšší rychlosti dosáhl za volantem prototypu 919 v závodě v roce 2016 Brendon Hartley – 333,9 km/h na rovince Mulsanne v 50. kole. Nejdelší úsek pro akceleraci je po Tertre Rouge na rovince Mulsanne a měří 1940 metrů.
    • Nejnáročnější brzdná zóna je na konci rovinky Mulsanne, kdy jezdci sníží rychlost o 200 km/h na pouhých 190 metrech.
    • Circuit de 24 Heures má 21 zatáček (9 levotočivých, 12 pravotočivých).
    • Nejrychlejší z nich jsou Porsche Curves, jimiž jezdci s vozem 919 Hybrid projíždějí rychlostí 245 km/h.
    • Před nejpomalejší zatáčkou, Arnage, musí jezdci zpomalit na 85 km/h.
    • 9,2 km z 13,6 km dlouhého okruhu jsou za běžného provozu veřejné komunikace.
    • V kvalifikaci (ve středu a ve čtvrtek až do půlnoci) musí všech 180 jezdců absolvovat minimálně pět kol za tmy.
    • Noc v Le Mans 2017 bude jedna z nejkratších v roce: slunce zapadá v sobotu ve 22:00 a v neděli vychází v 6:00.
    • V obvyklém závodním režimu musí Porsche 919 Hybrid doplňovat palivo každých 14 kol (maximum), za celý závod to je přibližně třicetkrát.
    • Maximální množství paliva, které smí spotřebovat na kolo (13,629 km) je 4,3 litru. Maximální množství elektrické energie z rekuperačních systémů, které je povoleno spotřebovat, je 8 MJ (2,22 kWh).
    • Doplňování paliva a výměnu kol lze realizovat pouze postupně, nikoli současně. V jednom okamžiku smějí na výměně kola pracovat pouze čtyři mechanici současně a používat pouze jeden pneumatický utahovák. Výměna kol tak trvá mnohem déle než například ve Formuli 1.
    • Jezdci se obvykle střídají pouze při potřebě nových pneumatik. V noci absolvují čtyři jízdy mezi doplňováním paliva, což znamená více než tři hodiny řízení v řadě.
    • Během závodu musí každý jezdec strávit za volantem minimálně šest hodin. Žádný jezdec nesmí řídit více než čtyři hodiny během šestihodinové doby. Žádný jezdec nesmí řídit více než 14 z 24 hodin.
    • Vzhledem k délce okruhu jsou v Le Mans tři bezpečnostní vozy.
    • Vybavení přivážené na závodní okruh zahrnuje náhradní skelet karoserie, čtyři spalovací motory, čtyři přední převodovky, čtyři zadní převodovky, šest předních a šest zadních částí vozidla, 60 kol a více než 100 zařízení a sluchátek pro bezkabelovou komunikaci.
    • Používat lze různé druhy pneumatik: tři směsi hladkých pneumatik pro suchý povrch, hybridní pneumatiky (rovněž bez profilu, ale s měkčí směsí) pro smíšené podmínky a pneumatiky na mokrý povrch.
    • Organizátoři v Le Mans očekávají více než 260 000 diváků a 1400 zástupců médií (tisk, fotografové, televizní stanice a internetová média).

 Všechny výsledky: http://www.fiawec.com/courses/classification.html

                                               http://fiawec.alkamelsystems.com